
Kiedy mowa jest o napojach gazowanych, najczęściej przychodzi nam na myśl karmelowy napój w czerwonej puszce – znana na całym świecie Coca-Cola, która zarazem nieustannie rywalizuje z produktem marki Pepsi.
Smak Coli jest znany niemal wszystkim, jednak większość z nas nie wiele wie o jej składzie czy o samej firmie. Istnieje wiele ciekawostek, które zaskakują miłośników Coca-Coli – warto poznać niektóre z nich.
Z czego właściwie składa się Coca-Cola?
Śledząc historię popularnego napoju, dowiemy się, że pierwotnie w jej składzie znajdował się wyciąg z liści koki oraz z orzechów koli – to właśnie te dwie rośliny odpowiadają za nazwę produktu, a pierwsza z nich wiąże się dodatkowo z kontrowersyjną informacją.
Coca-Cola została stworzona w 1886 roku przez amerykańskiego farmaceutę, Johna Pembertona, i miała naśladować francuskie wino z dodatkiem wyciągu z koki. Oryginalny produkt zawierał kokainę – w tamtych czasach nie było to niczym dziwnym, gdyż substancja ta była legalna i powszechnie używana w medycynie. Coca-Cola znalazła wtedy zastosowanie jako napój przeciwbólowy, zamiennik morfiny.
Warto wiedzieć, że pierwotna cena Coca-Coli sprzedawanej przez sklepy Jacobs Pharmacy wynosiła zaledwie 0,05 dolara za szklankę.
Nowoczesna receptura
Pełna receptura Coca-Coli jest objęta tajemnicą, jednak najczęściej w produkcji podobnych napojów stosuje się aromaty cytrusowe (ze skórek pomarańczy, cytryny i limonki), waniliowe i cynamonowe. Poszczególne marki wyróżniają się dodatkowymi przyprawami. Znany skład Coca-Coli nie mówi wiele – ważniejsze informacje znajdziemy w tabeli wartości odżywczych.
Wynika z niej, że jedna puszka o objętości 330 ml zawiera 39,6 mg kofeiny i 35 g cukru. Jest to także dosyć kwaśny produkt, dzięki czemu Coca-Cola polecana jest niekiedy przez lekarzy pacjentom, którzy cierpią na problemy żołądkowe. Jej pH przypomina naturalny odczyn kwasów żołądkowych, co pomaga strawić zalegający pokarm.
Ogromny koncern na rynku światowym

Koncern Coca-Cola produkuje niejeden zimny napój – jest właścicielem ponad 500 marek, które łącznie sprzedają około 3500 różnych napojów, lecz dużo mniej popularnych niż Coca-Cola w czerwonych puszkach. Chcąc wypróbować wszystkie produkty po kolei, musielibyśmy pić każdego dnia inny przez ponad 9 lat.
Szeroka gama napojów gazowanych wynika z ich popularności – szacuje się, że na całym świecie sprzedawanych jest ponad 1,7 miliarda puszek coli dziennie. Nic dziwnego zatem, że roczny przychód koncernu ze sprzedaży Coca-Coli wynosi ponad 35 miliardów dolarów – więcej, niż cały budżet Kostaryki – i jest to 84. najlepiej zarabiający produkt na całym świecie. Do jego pakowania wykorzystuje się ogromne ilości aluminium – aż 300 tysięcy ton rocznie w samych Stanach Zjednoczonych, co stanowi 17% ich przemysłu aluminiowego.
Dostępność napoju jest bardzo szeroka – sprzedawany jest w ponad 200 krajach na całym świecie. W Polsce pojawił się w 1957 roku, czyli 51 lat po rozpoczęciu działalności przedsiębiorstwa poza USA.
Coca-Cola w kulturze
Rozpoznawalności Coca-Coli trudno dorównać – jej logo znane jest ponad 95% ludzi na świecie. Jest to jeden z najbardziej reklamowanych produktów, o czym świadczy to, że w 2010 roku Coca-Cola wydała na ten cel więcej pieniędzy, niż Microsoft i Apple razem wzięte. Z tego powodu orzeźwienie tym napojem przedostaje się do kultury masowej – w 1985 roku powstał film pod tytułem Dziecko Coca-Coli, dotyczący świata biznesu i marketingu.
Z kolei zjawisko globalizacji kultury amerykańskiej przez rozprzestrzenianie produktów nazywa się po angielsku cocacolonization – przyrównuje się zatem dystrybucję Coca-Coli do kolonizacji zagranicznych rynków. Poza tym, popularnym elementem rozrywki imprezowej jest wrzucanie cukierków Mentos do butelki dietetycznej Coca-Coli – powoduje to reakcję chemiczną, w której efekcie napój wystrzela z butelki.
Rywalizacja Coca-Coli i Pepsi stała się tematem licznych memów internetowych – warto zaznaczyć, że sama nazwa cola w niektórych miejscach, takich jak Wielka Brytania czy południe Stanów Zjednoczonych, odnosi się do wszystkich bezalkoholowych napojów, w tym właśnie Pepsi.
Chociaż pełen skład napoju jest owiany tajemnicą, dostępne informacje na temat Coca-Coli i jej producenta to ciekawostki, które warto zapamiętać – na przykładzie tego produktu można lepiej zaznajomić się z działaniem reklamy. Jej efektywność widoczna jest w tym, że Coca-Cola na dobre zadomowiła się również w naszym kraju – jest liderem polskiego rynku napojów.
Coca-Cola z automatu
Automaty sprzedające Vemat oferują szeroką gamę napojów oraz innych produktów spożywczych. Jesteśmy tuż obok, zawsze wtedy kiedy masz ochotę na puszkę, chłodnej orzeźwiającej Coca-Coli, kiedy potrzebujesz pokrzepiającej mocnej kawy lub masz ochotę na zdrową przekąskę.