
Branża vendingowa zmienia się dość dynamicznie. Regularnie pojawiają się nowe technologie, pomysły i doniesienia, które po części kształtują nowy wymiar tego biznesu. Wszelkie zmiany mają na celu oczywiście ciągłą poprawę oraz podnoszenie jakości usług vendingowych.
Poniżej chcielibyśmy przedstawić kilka wartych uwagi, nowinek z branży sprzedaży bezobsługowej.
Automaty sprzedające w branży medycznej
Według niedawnych doniesień, firma Xenco Medical z San Diego, działająca w sektorze medycznym, wdrożyła pierwsze interaktywne automaty sprzedające. W automatach tych, za pośrednictwem ekranu dotykowego, sprzedawane będą specjalistyczne implanty, wykorzystywane podczas chirurgii kręgosłupa.
Dostępne w maszynach produkty są zapakowane sterylnie i gotowe do użycia na sali operacyjnej (jeżeli zostaną odpowiednio odpakowane).
Według informacji udzielanych przez firmę Xenco Medical, ten model sprzedaży pozwoli w znacznym stopniu usprawnić proces dostępu do oferowanych produktów oraz zaoszczędzić czas i koszty.
Oprócz samego zakupu, na ekranie maszyny dostępne będą również informacje i specyfikacje techniczne odnośnie produktów.
Bez opakowania
Firma Coca-Cola uruchomiła już działania w zakresie promowania działań w zakresie zrównoważonego rozwoju i zmniejszenia zużycia opakowań plastikowych.
Program nosi nazwę Bring Your Own Bottle i na obecnym etapie obejmuje pierwsze uczelnie w USA, gdzie pojawiły się automaty, w których uczniowie mają darmowy dostęp do wody pitnej, wydawanej bez butelki czy kubka. Za niewielką opłatą do własnego pojemnika nabyć można również zdrowe napoje (bez kalorii).
Firma planuje stopniowo rozszerzać swoją działalność, udostępniając maszyny w innych uczelniach oraz szpitalach.
Podobne działania, mające na celu zminimalizowanie użycia butelek plastikowych podjęła również firma Pepsi.
Design ma znaczenie
Według amerykańskiego tygodnika The Spoon, branża vendingowa wchodzi w nową erę. Zarówno producenci jak i dzierżawcy maszyn, przykładają coraz więcej uwagi do estetyki oraz designu.
Obecne w przestrzeni publicznej jak i wstawiane do firm automaty sprzedażowe przestały być już, nieatrakcyjnymi, mdłymi klockami.
Płatność bezgotówkowe

Według ostatnich analiz branży vendingowej, przeprowadzonych przez naukowców Uniwersytetu w Michigan, umożliwienie płatności bezgotówkowych, w przypadku niektórych maszyn pozwoliło na zwiększenie sprzedaży nawet o 110%.
Automaty sprzedające w najbliższej przyszłości
Podsumowując powyższe doniesienia, wnioskować można, iż najbliższa przyszłość branży vendingowej to:
- maszyny znacznie ładniejsze, o wyglądzie dopasowanym do określonego miejsca
- maszyny umożliwiające sprzedaż szerokiej gamy, różnorodnych produktów (nie tylko spożywczych)
- maszyny sprzedające gotowe na transakcje bezgotówkowe